Wat een hoge-druk-project ons leert over content en design

Onder hoge druk een website opzetten leerde ons veel over content en design

Je klant opent over zes weken een vestiging in Zwitserland en heeft een website nodig. Niet zomaar een website – hij moet dienen als baseline voor de corporate en andere websites. Bij een groot, internationaal advocatenkantoor lukte het ons. Met dank aan de content-first-benadering?

Jeroen Paco Heyendael, online strateeg van Dept: ‘Strakke deadline, geen enorm budget, dat kon moeilijk worden. Maar bij de eerste afspraak zat een executive-board-member al aan tafel, toen wist ik dat de klant keuzes durfde te maken.’

Business en online

‘Een ander belangrijk punt was dat de content al op orde was. Dat zie je bijna nooit. Matthijs, de contentstrateeg, had de ideeën erover goed ontwikkeld. Hij had dus al de slag gemaakt tussen business en online. De klant had de structuur en het concept al in zijn hoofd. Daardoor konden wij meteen designen en bekijken hoe we de content moesten brengen.’

Vernieuwing op alle fronten

Matthijs de Kievit, contentstrateeg van McEnroe: ‘Het nieuwe Zwitserse kantoor stond open voor vernieuwing op alle fronten. Het moest frisser, jonger, transparanter, zowel in design als content. Voor ons als contentbureau de perfecte uitgangspositie. Zonder ballast van bestaande cms’en, designs en regels, kregen we carte blanche.’

‘We zijn gestart met een online strategie vanuit de businessplannen, gefocust op content. Visie, online doelstellingen en focus, customer journeys, contentstrategie. Alles erop en eraan. Binnen no-time ontstond heel goede content: diepgaande artikelen, enorm relevant voor de doelgroepen.’

‘Dept heeft op basis van ons voorwerk in anderhalve week een superdesign neergelegd. In twee sprints van twee weken was de bouw afgerond. Tijdens development is alle content ingevoerd. Na zes weken stond er een complete website.’

Content First?

Jeroen Paco: ‘Content first of design first, dat zal een discussie blijven. Zonder content heb je als designer meer conceptuele vrijheid. Maar dan heb je daarna nog heel veel werk aan de content, daar moeten we klanten echt voor waarschuwen.’

‘Het ideaal is: starten met identiteit, tone of voice en van daaruit content oppakken. Maar daar is niet altijd tijd voor, alles moet in deze tijd sneller, businessgedreven. Je moet sneller groeien dan de markt, dat zei een klant ooit. Sneller dan concurrrent.’

Matthijs: ‘Juist door met content te beginnen zijn design, ontwikkeling en de migratie waanzinnig snel gegaan, zonder kwaliteit in te leveren. Door die snelheid ontstond een bijzondere dynamiek in het team. Iedereen was zeer gefocust en merkte dat ze onderdeel waren van een unieke ervaring.’

 

Blijf op de hoogte