What the hub?! Lekkere gedachten voor een contenthub

Actuele content op je website. Nieuws, verhalen, kennis, blogartikelen: een contenthub. Daarmee wil je mensen betrekken, inspireren, activeren. De content staat op je site, maar seed je ook via socials of nieuwsbrieven. Zo’n site-onderdeel vraagt een andere aanpak dan de rest, met een eigen strategietje. In dit artikel geven we je een reeks mooie voorbeelden om je te helpen de juiste keuzes te maken.

Eerst even over die keuzes

Wat is je doel

Kennis delen, verbinden? Vaak begint het met een vaag besef: wij hebben zo veel kennis in huis, wij weten zo veel over bepaalde onderwerpen, dat moet op de site. Maar je weet: niks moet. Wat wil je precies bereiken, voor jezelf en voor je doelgroep?

Onderwerp

Waar heb je het over? Dit lijkt voor de hand te leggen: een technische universiteit heeft het over technisch onderzoek, een schoenenmerk heeft het over schoenen. Maar welke onderzoeken? En welke aspecten van schoenen?

Vorm

Afhankelijk van je doel moet je de content op een bepaalde manier brengen. Een blog of nieuwsartikel is niet altijd het meest geschikt. Video’s? longreads? User generated?

Website of apart platform

Misschien is het slim de contenthub te integreren in je website. Maar soms is het beter om een apart platform te ontwikkelen.

Zo kan het…

Mooie voorbeelden die je helpen je gedachten over deze zaken te vormen. Bekijk ze, praat erover. En heb je zelf mooie voorbeelden? Deel ze met ons!

Schouten & Nelissen

Schouten &Nelissen is een opleidingsinstituut op het gebied van soft skills. De content op het blog, onderdeel van de website, geeft werkenden tips en concrete adviezen om zichzelf te versterken. Daarmee doet hun content wat hun opleidingen ook doen. Zo vallen propositie en contentdoelen samen: perfecte contentmarketing.

She’s Mercedes

Het is duidelijk wat de Duitsers hiermee willen bereiken: de vrouwelijke Mercedes-prospects aanspreken. Dat mag natuurlijk, maar dat is niet genoeg. Wat wil je bij die doelgroep bereiken? Dat blijkt niet uit de onderwerpen van de blogs, en ook niet uit de vorm. De keuze voor een apart platform met een eigen look-and-feel was wellicht ook overtuigender geweest – zonder onderaan de pagina de bedrijfsbusjes aan te prijzen.

Santander

De bank Santander heeft een contenthub over geldzaken. Naam: Prospor & thrive. Save up, master debt en Live life, dat zijn de onderwerpen. Er worden reële tips gegeven over geld en leven, en niet alleen over bankzaken.

Ellevest

Ander voorbeeld uit de financiële hoek: Ellevest. Investeringsmaatschappij voor vrouwen (‘Money is power. Invest like a woman’). Op de website heeft de contenthub de vorm gekregen van een magazine. Artikelen, video’s en gidsen om vrouwen te bereiken. Kwalitatieve content, goed vormgegeven.

Trello

Trello is een tool om als groep dingetjes in op te slaan. Een tool, niet meer en niet minder. Het blog van Trello staat echter niet vol met userstories en handleidingen, maar heeft een uitgesproken thema: gezamenlijk op afstand werken. Daar hebben we allemaal wel eens mee te maken, ook al gebruiken we Trello helemaal niet. Geinig is bijvoorbeeld de fotoreeks over werkplekken in slaapkamers, huiskamers en garages.

Adidas – GamePlanA

Eigenlijk een intern platform, voor Adidas-medewerkers. Het is bedoeld om medewerkers te betrekken en te inspireren. De verhalen gaan niet over schoenen of winkelinrichting, maar over creativiteit en passie voor sport. En ze blijken interessant en aantrekkelijk voor een veel grotere doelgroep.

“In the past, we tried to serve all target audiences through content marketing, from investors to journalists, employees, and potential candidates,” zegt Frank Thomas, Adidas’ Director of Content Strategy and Content Marketing, in NewsCred Insights. “But we realized we were all over the place. We rethought the entire setup and who we needed to address, and decided it is the employees, potential candidates, and, in general, like-minded people who can become advocates for the brand.”

Accenture

Op de website van Consultants Accenture heeft de ‘contenthub’ het schijnbaar helemaal overgenomen. De site lijkt een magazine met verhalen en artikelen die de kennis en inzichten van het bureau laten zien. Het accent ligt dus niet op de diensten – alhoewel die ook worden beschreven. Het accent ligt op het eigenlijke kapitaal van dit bureau.

Nespresso

Nespresso vertelt over de productie van koffie, en hoe integer ze dat aanpakken. In video’s en blogs brengen ze de ‘verhalen’ van koffieplukkers en – verwerkers. Mooi gedaan, aandacht voor vorm. Maar… Wat vind jij? Is het net zo integer en interessant als wat bijvoorbeeld Tony Chocolonely doet? Boeit het je genoeg om terug te komen?

Hospital for Special Surgery

Het New Yorkse Hospital for Special Surgery vertelt over haar merites in de contenthub ‘Back in the game’. Liever gezegd: ze laat dat door haar patiënten doen. Zij posten mooie artikelen over hoe hun leven overhoop werd gegooid en hoe ze weer ‘back in the game’ kwamen.

IQ

Bij IQ zijn de items niet met elkaar verbonden in dossiers, maar door tags. De site staat vol verhalen over technologie, wetenschap en lifestyle. De artikelen zien er prachtig uit, en zijn met elkaar gelinkt in de vorm van ‘topics’, series en collecties. Anders dan bij het AMC kun je ze dus op verschillende manieren vinden.

Patagonia

Outdoor-merk Patagonia heeft haar blog een apart platform gegeven, The cleanest line. Missie van dit merk:  Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis. To inspire, dat doen ze dus met de longreads en podcasts op dit platform. Wat hier (en bij veel van de hier genoemde contenthubs opvalt): de content is van topkwaliteit. Ze pakken uit met goede foto’s, goed geschreven verhalen – er zit tijd in, en ze worden prominent gepresenteerd.

Herschel

Een tassenmerk. Verhalen over tassen vervelen snel, mooi vertelde verhalen over reizen niet. Dan moet het er natuurlijk wel schitterend uitzien. En dat doet het.

Kortom

Je hebt het gezien: de doelen van een contenthub zijn vaak anders dan van de website als geheel. De doelgroep is soms ook een andere. Bovendien vraagt deze content om een andere dynamiek: er moet vaker geschreven worden, goedgekeurd en gepubliceerd. Eigenlijk ben je met contentmarketing bezig.

En dat is niet een project, maar een proces. Een cirkel van concipiëren, creëren, publiceren, reageren en reflecteren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *